Monday 9 May 2011





Malaysian Gold Jamboree 2011 adalah Jamboree pertama kali sukan MTB ini yang berlangsung di Bukit Merah Lake Town Resort, Perak pada 27 Mar 2011-Ahad... Terima Kasih buat Bro Paso sbb tarik diri dan dia menggantikan beliau dan juga buat Mr. Prez Kuntau yg jemput aku di saat akhir... Oopss x lupa juga buat Bro Hairul yg cabar aku mula sekali... he he he jangan marah haaaa.....





‎26.03.2011: Kuntau team bertolak ikut rancangan masing2. aku, bob, napi gan khalil pagi lagi dah bertolak dgn family masing2. syed, hairul, zaidi gan ayie petang sbb tggu zaidi habis koje. sharul gi sendiri sgh umah kaan katenye... aku gan... napi stay kat hotel BMLTR sementara bob, syed, hairul, ayie, sharul gan khalil di Suria BMLTR. Bertolak frm Kesuma kat kul 12tgh sampai BMLTR dlm lepas kul 5ptg sbb singgah kat tapah rnr dlm 2 jam. masa nie hanyabob yg ada.... terus jumpa bob kat pendaftaran abik goodies (dlm tu ada jersey yg amat CANTIK, plat, voucher BMLTR). lepas tu bawak anak2 aku mandi kolam dan rekki jualan pakaian dan aksoseri MTB... rambang lah mata kojap nasib baik duit kurang kalau tak mahu RM1k abih dn kojo kan aiee... mano tak eh Le Tua punya kodai jo dah mau x habis x kurang RM200-RM300 anggaran je tau (ini ikut hati jea wahal x beli pun). yg aku sambar yelah spec oakley siap bg 9 jenis cermin warna-warni lagi. power bar 2, pwer jel 2.. last2 1/2 jea power bar aku makan yg lain simpan dlm bag. Wife aku shopping baju sampai 3 + 1 utk aku sbb reger murah.. baju mtb cam pian selalu pakai. Baju nie dari mber Shah Alam. 1 lagi kedai jual semula set termasuk bike sekali ooooohhh mmg rambang mato den buat2 x tahu jea dek goram sangat... sobar je lah.




‎5pg aku dh bgn mandi, senaman apa yg patut, makan roti, minum air, sembahyang subuh.. doa agar semua Kuntau complete race gan mmg medal. BIG THANKS buat isteri aku yg tersayang Azizah yg sggup bangun dan temankan aku pada Kejohanan ini........ 6.30pg tgk dri beranda Hotel aku, starting point dah penuh riders. sms geng kuntau bg tahu latest story, napi gan kain pelekat keluar bersahaja sbil bg tahu ala buat apa nak rust.. relaks. aku pun pikir si napi relaks jea cam x da apa-apa laaa... opps baru aku gat senior rider dah biaso lah katokan... sbil nk gi ke start pts ditemankan Azizah gan Daniel anak Napi. aku trima lagi a few tips dr Kuntau (thanks bro).. "wlupun kora rider baru, jln bbng.. kyh kut kederat sdr, jgn kut hati. bkln air&mkn ptg utk elak KREM. enjoy je.. he he he". "dok dpn ms start lum tntu dok kt dpn ms finish. tp at least x dok kt blkng ms tamat nnt".
    

 
‎6.30-7.45pg: wife aku jadi photographer abik gbor aku, napi gan suasana starting. sbil tggu nak gayuh nie spat gak aku borak gan a few rider dr Perlis, Kedah gan Taiping. Thanks jugak buat rider dr Malakof Team sbb bg sedikit deep hit kat ...aku utk hilang krem. Riuh-rendah sbb byk rider x nak ikut arahan, potong que....... cam2 ayat keluar bg aku semua nie hya siko dorang jea nak uat hati masing2 trbakar supaya start race semua dlm keadaan panas membara maklumlah nak kejar kan 1st 1000 riders. mmg pun sebaik je pelepasan oleh YB KJ.....



 
Jalan sesak gan riders potong que.. aku punya group yg dok kat staring point terus kebelakang jadi group last... mahu x mahu nasib baik ada 1 rider nie ajak aku ikut dia kut jln atas rumput sbb jalan dah sesak sb dek halangan kereta yg datang elok jalan tu boleh 5 bike jadi 1 je yg lepas..... sampai 1st bulatan kat suria aku dh dpt potog 2nd group masa nie ramai gak aku potong sbb dlm mind nak cari 1st group... jalan tar lurus lebih kurang 3km sblm masuk jalan pasir tepi hway. spai kat sini jea lebih kurang 10 riders dah jatuh siap luka lagi. .... lps jln sblh hway, masuk pulak jln kampung kat sini aku tbah speed aku sbil cari rider yg manitain sama speed sbil dpt potong riders lain yg potong que tadi.... sampai lah kat 1st trouble iaitu banjir melimpah atas jalan dari sawah masa nie... okay lagi sbb boleh gayuh tanpa lumpuh cuma arus deras jea. jln masih lagi atas tar tp yg best nye potong memotong antara riders yg mana ada yg x makan saman kut line kiri apalagi siap kena maki hamun lah jawapnye. yg po siap bg hinks "rider" "kanan" mtak laluan x juga yg main masuk jea pun ada.. yg bestnya ada sorang rider nie main sergah tahu2 terbabas masuk lumpuh sbb yg berhenti awak terus jea... walaupun jln tar tp ada bebrapa tempat byk permukaan x rata dan licin...... jeng jeng jeng... masuk ke kawasan yg ditunggu kawasan tanah merah, lumpuh dan kelapa sawit. punya la tough sendiri je yg tahu... jln dia cam stage 1 tapi yg x tahan terlalu byk lumpur sbb 3 hari berturut hujan waktu pagi.. bayangkanlah. la...gi satu dahan kelapa sawit punya lah byk sian buat byk riders sbb kena tukar tiub baik dlm lumpur, kat pokok kelapa sawit, jln kg, dlm banjir pun ada. Aku cari gak manalah Kuntau riders nie.. yg aku tahu Napi kat belakang aku sbb masa start dia mmg kat belakang aku tdi & tak pulak mpak dia potong aku... alih-alih masa lepas 1st banjir tadi aku dah pun follow Bob.... rasa nak potong pun ada tapi aku biarkan sbb nak reki, follow timing dia dulu... mamat nie mula-mula kat kawasan lumpur siap angkat kaki nak elak lumpuhlah konon siap terkangkang kaki.
1st CP air mineral aku x abik sbb air byk lg tp aku abik pisang makan utk energy.. still follow Bob lagi walaupun kekdang hilang tapi dpt gak kejar dia balik..
2nd CP 2nd sticker masih lagi follow Bob kat sini jln lps keluar kelapa sawit dan byk lalu jln tanah merah tiba-tiba jea aku dapat angin lebih kat sini sbb jalan lurus walaupun tanah merah dan berbukit-bukit x lupa banjir..
spai CP3 air suntonik.. 25km kat sini tiba2 Bob dah hilang tah mana dia pun aku x tahu... frust jugak sbb masa nie sbb geng dah x da... masa nie official bg tahu dlm 2 km kwasan banjir angkat bike..... kepala tension sbb gayuh sorang tgk riders lain semua ada paring tapi x pa sbb aku dah set dlm kepala apa nak jdi... 1st mesti complete kan 45km nie, 2nd target kalu boleh 1st 1000 rider boleh dapat medal,3rd kontrol stamina, fizikal gan mental agar x kena krem dan hilang semangat. tahu-tahu spai kawasan banjir.. mula2 gayuh jugak dlm banjir walaupun ramai dah surrender sampai lah ke titian sungai cam dlm gambar hari tu kali nie tititan tu dah tenggelam.. siap official jaga takut riders jatuh dlm sg gan bike. nasib baik x da yg jatuh. masa ie cam-cam suara keluar mengeluh tang tu tang nie.. nie bukan MTB nie Walking Bike lah, yg kurang enak pun byk x leh nak sebut... lps titian nak ke jln sebenar kena lalu tepi bendang sawah.. jln yg ada satu jea lumpuh kelabu tepi gan pagar kawat duri bebesi. gat nak gayuh rupaynye kena tolak sbb riders depan x nak gayuh walaupun ramai yg belakang mengamuk suruh gayuh diaorg tetap gak tolak. aku ikut riders lain turun tepi bendang tlak bg cepat sikit sampai kat tgh rupnya ada aliran arus sg yg kuat lagi dlm merentasi laluan... lepas tu gatkan dah okay rupanya ada lagi samb aksi menolak bike ... klu x silap aku lbh 5km jugak dr start banjir nak ke hujung banjir nie. rider terbahgi 2 satu ikut lumuh, aku ikut riders yg menolak bike dlm air dlm bendang air paras nak... spai pinggang jugak la.. spai ujung palagi gayuh pecut nak lari dari group nie sbb aku dapat rasa yg 1st group x jauh kat depan..... jln tanah luus bersebelahan gan h'way.... spai satu selekoh masuk terowong bawah h'way buat u-tur masuk jln kampung cam jln sesapan rembau daaa.... keluar jln besar sikit masuk balik jln kg.. keluar jln tanah tepi h'way opposite kawasan banjir tadi.... jln lurus utk rider potong memotong shingga sampai ke jambatan jln kaki cum jln motor utk penduduk melintasi h'way.... ap lagi jambtan pacak yg amat meletihkan sbil basah lum kering lagi. turun jambtan cam downhill best... masuk ke kawasan sawah padi.. kat sini kalau x silap aku dah masuk 35km, dlm kepala dok siko tapi aku balas gan kata hati 35km boleh lepas takkan 10km x boleh kot mana aci...... kat sini mmg energy aku dah kurang sgt sbb pekena dek air banjir rasanye 20min jugak aku berendam tadi habis semua seluar, stokin, kasut dan beg aku basah... yg paing risau ialah takutkan krem sebab air banjir tadi sejuk sangat dan kawasan sawah-padi nie cuaca nye dah panas.. 
apa-apa pun kat kawasan nie byk penduduk setempat duduk tepi jalan memberi sokongan buat riders dah cam Le Tour rasanya what a feeling.... yg bertepuk ada, bersorak pun ada, yg give a five pun ada.. at least kurang sikit tekanan kat riders...... mmg aku hilang energy kat sini tu sbb aku x berani tegur Bob mula2 tadi sbb dia mmg laju dan x mkin aku dpt follow dia spai sini... walaupun ramai gak potong aku tapi aku still dpt lihat 1st group kat depan gan 2nd group jauh kat belakang aku.. bak kata aku kat tengah antara 1st group gan 2nd.. dlm kepala mesti beat 1 riders 1st group dan tinggalkan 2nd group jauh-jauh.
alhamdulillah sampai CP4 air mineral aku abik buah lai a ku x gan
CP5 abik sticker utk completekan chop aku.... last 3km official bg hint lagi 2km utk Bukit Pacak.. memasuki jalan raya menuju Bukit Pacak BMLTR... aku cakap dlm diri aku rasa-rasanya aku skrg dm group 1st 1000 rider nie.. apa nak jadi kalau pacak x lepas aku nak pikul bike aku sbil lari naik pacak... tapi 2km ke Bukit Pacak nie walaupun jalan tar tapi menaik jalan nye hilang energy last kat sini tahu-tahu nampak sign board belok kiri BMLTR x sempat nak tukar gear gan terkezut punya pasal.. mula-mula nak jugak try naik alih2 npak Syed henti sbb kena Krem sbil dibantu medik. Syed bg tahu go on.... npak Syed krem gan semua rider turun nolak bike tiba-tiba jea mindset aku stop pedal terus x leh gayuh dan apalagi turun cam diaorg jugak nolak bike.... siko siko kali nie hati cakap camna pun x layang dah... tolak punya tolak spai kering energy aku dlm kepala pasal apa x suruh Azizah tggu kat sini leh jgk bg beg & semua kat dia... masa nie jugak lah rasa nak campak jea beg aku, botol semua kat tepi jalan konon2nye nak cuba gayuh.. umpph piluk kemana nolak pun semput sampai aku menggelarlah dia buat nye... sampai selekoh m'gadap banner Jamboree tahu2mpak si Syed tgh nolak bike dia, bila pulak lah dia kat depan aku.. tp masa nie dia pun dah lost control dah sbb nolak bike sambil kepala atas pedal tu... tahu2 dia henti letak bike dan baring tepi jalan.. aku tya okey tak dia kata okay go on lagi... masa rasa nak jea henti tolong mber Kuntau nie in the same time lagi 500m nak sampai dah... nasib aku npak official medik aku jerit lah Rider down mula cam x layan sbb ramai sgt nak mintak tolong spray sekali aku jerit rider pengsan terus diaorang pergi.... aku teruskan penolakan aku ke aras puncak sbil gat kan kata2 Syed go on tadi...
bila npak puncak tiba2 jea terus naik bike aku walaupun masa nie dah boleh katakan tumbang bila2 masa jea sbb dah hilang aku punya hidro, karbon, oksgn dan semuanya lah... yg aku gat masa tiba2 jea boleh naik bike aku kayuh naik bukit sikit terus downhill jerit kuat-kuat YESSS sbil depa tgn besar2 dan mata aku kelam jap (rasa nak pitam dah ada cuma niat aku jgn langgar orang dan mesti habiskan dulu baru boleh tumbang). Alhamdulillah sampai gak ke garisan finishing sambil tgh pening aku dgr official cakap bang pergi kat depan dapat medal... jumpa offical abik medal 839.. lepas tu aku cari gak Azizah sbb masa nie mmg rasa nak tumbang dah... sempat aku bawak bike aku depan hotel.. letak bike, slowly aku nak cuba bukak helmet gan beg tapi x dapat tahu2 aku dah terbaring.. nasib baik medi cepat datang tanya aku okay tak? aku cakap okay cuma pening nak pitam tapi kaki aku tak krem, medik check bp aku ada tinggi sikit mgkin terlampau panas dan pressure sangat. Thanks berbanyak buat Medik sb tolong aku siap baringkan aku atas strcher oren lagi. Azizah datang siap abik gambar aku terbaring lagi......










Alhamdulillah.. Puas. gembira dan bangga camna gembira aku lihat dan dengar wife aku bangga terhdap pencapaian aku siap bg tahu riders yg dtg melihat aku yg aku ni adalah aku punya 1st Jamboree dan berjaya dlm 1000 rider.
Untuk wife aku Azizah thanks sbb beri sokongan dan galakan..... buat semua mber Kuntau dan rider lain2... terima kasih atas Tips2 yg berguna. 
Keputusan Kuntau dalam Jamboree kali ini bercampur-campur sedikit akan tetapi kalau dilihat semula bukanlah semua gagal kerana cabaran Jamboree kali ini agak berlainan bagi aku kalau di comparekan gan berita2 Jamboree dlm mag yg aku baca se...belum nie. Un lucky buat Kuntau sbb tiada winner utk Lucky Draw.
TAHNIAH buat Zaidi no.292 (walaupun aku mmg tahu yg ko sbnarnya boleh dlm top 50 riders).
Bob no.736 (Kuntau yg aku follow dlm diam sepanjang 1st 25km - thanks Bob).
Zulq no.839 (1st timer in Jamboree.
Syed no.930 (sepatutnya bukan nie no nye kalau tidakkan Krem).
buat geng Kuntau lain...
Ayie (semngat bantu kawan mmg pekat dlm hati ko la geng... wa caya saa lu... anyway Thnks berbanyak sbb tolong bawak kan bike aku).
Khalil (nasib termata kurang baik 3 kali bocor tiub.. kalau nak spai 3 gamat nye x sampailah kan).
Napi (complete tapi lepas 1000 riders.. silap strategi kot).
Hairul (still x leh lari dari Krem dia.. waste 30min tu byk kalau tak mesti among 1000 riders.. sama cam aku 1st Jamboree).
dan Sharul (very unlucky sbb rear hub dia rosak - uncomplete. mmg among Kuntau top riders sama level gan Zaidi.. x pa bro next Jamboree lu mesti kembali asal).

Penamatnya... aku sgt berharap agar apa yg diceritakan diatas adalah dari pengalaman aku sendiri sebagai 1st timer rider dalam dunia Jamboree MTB. kalau ada tersilap dan tertinggal cerita, harap dimaafkan sebab yg penting bagi diri aku ialah pengalaman ini akan dijadikan asas buat aku yg terus dlm MTB ini..... see u next ride...... Jamboree Bukit Putus 2011. Zulq@Kuntau-KKK

No comments:

Post a Comment