Saturday 22 October 2011

Zulq Kuntau 10th Jamboree at Jamboree Bukit Mertajam 16-10-2011



Zulq Kuntau 10th Jamboree
16-10-2011 Ahad. Jamboree Bukit Mertajam (BM).
40.02km. 3jam3minit.
11.2km ave, 50.9km max, 2273kcal.
307/1600 riders.




Kali nie aku gayuh bersama abg ipar aku Zulkapeli Ariffin dr BM (Tuan Rumah) yg kali pertama menyertai acara MTB Jamboree.






Jumaat aku tolak balik ke Bkt Tengah (kampung) bersama keluarga dan 2 MTB Merida n Polygon.











Sabtu aku gan Zulk buat satu latihan utk membiasakan dgn MTB. Kami mengayuh sekitar BM sawah padi, lebuhraya Kulim-BM dan sekitar jalan kawasan Permatang dgn jarak 18km okay le sampai ada orang nak pitam dibuatnye sbb terlalu ghairah gayuh ave 30km



Ahad..... aku gan Zulk mula dikelompok tengah, permulaan yg baik disepanjang jalan raya sehingga masuk ke kawasan off road. mula off road dah ada break sebab dipaksa menolak/pikul MTB dikawasan pokok getah.. lepas tu ride camna biasa dlm off road sehingga keluar semula dijalan raya mendaki cam kena daki Carcosa Lake Garden la punya tinggi tapi downhill mmg x pernah gat nak-nak pulak atas jalan tar.
Masuk off melalui kawasan kampung kat sini 1 rider tergolek masa nak linta jambatan kecil sbb terbabas... masuk off kelapa sawit melalui beberapa kawasan pemerliharaan ayam....
cabaran bermula dgn beberapa siri pacak dan downhill yg tersangat trill dipersembahkan kpd Riders... bilangannya mmg x dapat aku ingat. cam biasa pacak semua mengeluh panjang yg mana berhenti henti tapi bila time downhill hilang satu persatu gara2 no break. tiap kali cp n refreshment lepas tu mesti dia bg pacak... ihsk ishk punya pandai idea nak pengsan dibuatnya. byk Jamboree yg nie mmg tercabar sbb terlalu byk kena sorong menaik dan main ski downhill......
penamat 5km... gatkan bila masuk kampung dan keluar balik jalan dah habis, rupanya masuk balik kampung dan off road kat last pacak tanah merah nasib baik tak stop sbb terasa nak kejang masa nie tapi disebabkan lagi 1km aku teruskan sampai puncak yg keluar terus downhill jalan ke penamat gan beberapa bonggol (aku dgr ada rider tergolek suspek patah bahu sbb jatuh kat last bonggol tu)...

otw ke penamat nampak family aku sdg tunggu kami Azizah, Firdauz, Rainz, Elyas gan 2 anaknya... seronok jugak sbb dapat sokongan moral dari ahli keluarga yg hadir Time Kacih semua he he heeee...

aku complete ride kali nie diposisi 307 dari 1250/1600 dgn masa 3jam3minit. Pn Manager tak puas hati sbb lambat sangat katanya... aduh ponat sangat la ride kali nie sbb mindset nak santai ride jea. lagipun MTB aku rosak kat brek depan ada wisel yg menyebabkan tayar depan perlahan... kena htr kat Bro Yong lor....
Tunggu punya tunggu akhirnya spai jugak Zulk tepat kul 12tgh... alhamdulillah dan tahniah sbb berjaya menghabiskan Jamboree pertama beliau walaupun sasaran top 500. x pa 2nd Jamboree sure okay punya daaaa..... Zulk cakap Polygon aku rosak kat gear belakang kalau masuk 1 rantai akan jatuh keuar atau turun 2-3. alasan yg baik klu x mesti top 300 punya daaa...
Apa-apapun kami berdua berjaya mendapat CUP sebagai hadiah penamat.
Tiada rezeki dalam cabutan Lucky Draw walaupun ada 5 tiket ke Bali-Bangkok...
Secara keseluruhannya aku nak berterima kasih kepada Zulk, Ana, Rainz, Elyas sekeluarga, Ann sekeluarga, Kak Milah sekeluarga dan Bapak Keluarga di Penang kerana sudi menyambut dan membantu kami sekeluarga sepanjang Jamboree BM nie.

Bagi aku Jamboree BM nie mmg terbaik dan penuh cabaran dimana tahapnya seakan Hash bukan Jamboree... apapun yg penting semua Happy Jamboree.
Sekian Terima Kasih juga buat penganjur LP MTB dan yg terlibat dlm Jamboree BM.
See U again next ride at Jamboree Kuale.....


from me Zulq Kuntau



































































1 comment:

  1. Zulq,

    Terimakasih sbb bg peluang aku merasa suasana dan pengalaman yg tak ternilai semasa dlm 1st.jamboree...

    ReplyDelete